Søgeordsanalyse

Forstå og drag nytte af din målgruppes færden på Google

Hvorfor lave en søgeordsanalyse?

SEO handler om søgeordsoptimering. Det er nødvendigt først at analysere, så udpege og dernæst arbejde strategisk med de helt rigtige søgeord og søgesætninger. Søgeordsanalysen er grundstenen i denne proces, som har til formål at drive kvalificeret, organisk trafik til et site.

Søgeordsanalysen afdækker søgeadfærden blandt målgruppen i en specifik kontekst. Hvordan og med hvilke intentioner søger din målgruppe på Google? Uden viden om målgruppens digitale adfærd og behov bliver det meget svært at søgeordsoptimere din hjemmeside. Data fra en søgeordsanalyse er derfor den viden, du bør basere mange af dine indholdsmæssige valg på.

På Google er søgeordsoptimeret indhold konge.

Søgeordsanalyse

Stil skarpt på målgruppens digitale søgeadfærd

Hvordan afkoder vi søgeadfærd på Google? Med afsæt i markedets mest intelligente SEO-værktøjer indsamler vi indgående data om søgeord, søgesætninger, søgeintentioner, spørgende søgetermer og typer af søgninger, der karakteriserer din branche og målgruppe.

Mennesker søger på Google af behov. Der ligger altid en intention bag handlingen. Den intention er vigtig at forstå. Det er ikke uinteressant, om en søgning har til formål at fremskaffe viden om et emne eller føre til et køb. Din virksomhed skal altså være synlig ved de rette typer af søgninger. Og dit indhold skal besvare søgeintentionen, så målgruppen vælger at tilgå sitet.

Dertil kommer, at Google ændrer sin algoritme og dermed spillereglerne i SEO-arenaen kontinuerligt.

Kort eller lang hale på Google?

Google forstår søgeord og søgesætninger. Søgninger på enkelte ord kaldes short tail-søgninger – f.eks. en søgning på ordet ’taske’. Her er tale om en søgning med en høj søgevolumen og en lav konverteringsrate. Vi foretager mange søgninger på ’taske’ hver måned. Men søgningen fører ikke altid et køb med sig.

Det skyldes, at intentionen bag en søgning på ordet ’taske’ ikke er synderligt specifik. Vi ved ikke, om brugeren er på jagt efter en skønhedsblog om taskemode eller en ny skoletaske.

De mere specifikke søgeintentioner finder vi ved long tail-søgninger, som er søgninger på flere ord. Disse kan være fraser eller hele sætninger. Med en af de nyere opdateringer er Google kun blevet endnu bedre til at forstå og afkode relaterede ord i long tail-søgninger.

En søgning på ’mørkerød dametaske Gucci efterår 2021’ er en long tail-søgning. Ved denne type søgning er søgeintentionen meget specifik. Vi forstår, hvad brugeren vil. Det giver en høj konverteringsrate og en lavere søgevolumen.

Du kan med fordel gå efter din målgruppes foretrukne long tail-søgninger og hapse dem tæt på konverteringsfasen. Dette er en særligt god strategi, hvis du er oppe imod en branches helt store spillere, som ofte dominerer short tail-søgningerne.

Søgeadfærd kan altså være mere eller mindre specifik. En søgeordsanalyse bør tage højde for short tail, long tail og alt derimellem.

 

 

Tre gode grunde til at vælge en søgeordsanalyse

Styrk din søgeordsoptimering med et stærkt strategisk vidensgrundlag

Driv kvalificeret organisk trafik til din hjemmeside 

Forstå og udnyt din målgruppes digitale færden på Google

Spørg Google!  

I dag kan du også blive fundet på målgruppens spørgsmål.

‘Hvilke dametasker trender i 2021’ er her et eksempel. Google afkoder intentionen bag brugerens hv-spørgeord. Google præsenterer herefter brugeren for søgeresultater, der besvarer spørgsmålet  – og dermed søgeintentionen – bedst muligt.

Du skal derfor forstå din målgruppes foretrukne spørgeord. Du skal også forstå søgeintentionen bag spørgeordene. Og så skal du give et skarpt svar på intentionen bag spørgsmålet. Gør det, og bliv belønnet af Google.

En søgeordsanalyse bør også dække søgeord, dit site allerede bliver fundet på. Ofte kan du ved en mindre indsats forbedre din nuværende søgeordsplacering mange steder. Måske du blot skal ændre en metatekst eller linkbuilde lidt mere.

Du bør også tage et kig på dine konkurrenter og branchens generelle søgemønstre. Hvilke søgninger bliver din konkurrent fundet på? Bør du gøre dem kunsten efter? Eller besvarer de jeres fælles målgruppes søgeintentioner dårligt? Her er vigtig viden og muligheder at hente.

Brug for hjælp?

Vi forstår at lave givtige søgeordsanalyser. Først tager vi en snak om din virksomheds specifikke behov. Herefter dykker vi ned i jeres unikke kontekst og undersøger målgruppens og branchens digitale søgeadfærd.

Vi sammenfatter analysens resultater i en rapport og inviterer til et møde, hvor vi gennemgår rapportens indhold. Formålet med mødet er at klæde jer bedst muligt på til det videre arbejde.

Start dialogen om SEO

 

Mangler du en søgeordsanalyse? Lad os stå for det analytiske benarbejde, så du undgår at famle i blinde på Google. 

Kontakt AdNovation på telefon 7161 7272, eller udfyld formularen

Pin It on Pinterest