Linkbuilding
Skab trafik og troværdighed på din hjemmeside
Linkbuilding – hvad er det?
Linkbuilding er én af de mange taktikker, du kan gøre brug af, når du laver søgemaskineoptimering (SEO) til din hjemmeside.
Det handler om at få så mange eksterne links som muligt til at pege tilbage til sin egen hjemmeside. Det vil sige, at flest mulige eksterne hjemmesider skal have et link til netop din hjemmeside.
Søgemaskinerne – og Google især – fungerer i grove træk ligesom ét stort bibliotek, hvis man skal bruge en metafor til at beskrive linkbuilding. .
Når du leder efter en bog, vil du selvfølgelig helst læse den, som flest andre har anbefalet, og sådan fungerer det også med links til hjemmesider på internettet. Netop derfor er linkbuilding så vigtigt, fordi det går ud på at få flest mulige andre hjemmesider til at anbefale din hjemmeside. For jo flere, der anbefaler din hjemmeside, jo højere vil den ligge placeret i Googles søgeresultater og dermed blive endnu mere synlig og troværdig.
Hvorfor er linkbuilding essentielt for din hjemmeside?
Når man linkbuilder ordentligt, fortæller man Google, at man er en pålidelig hjemmeside. Hvis andre hjemmesider linker til din, giver det Google en indikation om at du ved noget om dit emne. Dette resulterer i en bedre placering på Google.
Linkbuilding er en essentiel del af søgemaskineoptimering og kan som intet andet booste din placering og dermed skaffe endnu mere trafik på din hjemmeside. Men det er også et af de mest omfattende SEO-værktøjer. Det kræver at man har kendskab til reglerne og faldgruberne, for en lille fejl kan påvirke din hjemmesides placering i Googles organiske søgeresultater. Der findes både gode og dårlig links. Google har mange indviklede algoritmer, som afgør, om din linkbuilding virker, og for at komme helt til tops i søgeresultaterne gælder det om – så vidt det er muligt – at leve op til Googles krav og algoritmer. Her kigger Google for eksempel på kvaliteten af de links, du har bygget til din hjemmeside.
Google er klog! Gode links er de links, der virker mest naturlige, og som Google kan se, at du ikke har betalt for at få lavet. Det kunne for eksempel være en ekstern hjemmeside, som har linket til din side uden at give besked om det, eller i forbindelse med noget PR. De gode links er desværre også de links, som er sværest at få fat i.
Et dårligt link er et link, som Google med det samme kan se udelukkende er lavet for SEOs skyld, altså for at få en hjemmeside til at ranke højere på Google. Et link vil typisk også vurderes som værende dårligt, hvis man laver for mange links samtidig og dermed laver såkaldt ‘aggressiv linkbuilding’.
Dårlige links har en negativ effekt på din hjemmesides placering i Googles organiske søgeresultater. Gode links har en positiv effekt herpå.
Få hjælp til linkbuilding på din hjemmeside
Lyder det som en stor eller måske ligefrem uoverskuelig opgave selv at skulle gå i gang med at lave linkbuilding til din hjemmeside?
Vi tilbyder hjælp og rådgivning inden for linkbuilding. Grib muligheden og spring ud i overhalingsbanen på Google.
Vi har i Borg XL-Byg brugt AdNovation til at undervise vores marketingsafdeling i annoncering på Facebook samt Google AdWords. Vi vil gerne takke for et virkelig godt kursus, hvor vi fik mange værktøjer og ideer med hjem til vores videre arbejde med online markedsføring. Derudover har AdNovation programmeret ændringer på forsiden af vores website, så siden fremstår meget mere imødekommende og brugervenlig. Vi oplever AdNovation som en virkelig effektiv og professionel samarbejdspartner og kan klart anbefale AdNovation til andre.
Lad os skabe noget unikt sammen
Optimer din linkbuilding og træk ud i overhalingsbanen på Google. Sammen gør vi dine visioner til digital virkelighed.
Kontakt AdNovation på telefon 7161 7272, eller udfyld formularen.