SEO – bliv fundet på Google med søgemaskineoptimering

Med SEO klarer din hjemmeside eller webshop sig bedre på Google og andre søgemaskiner.

Det betyder, at den bliver fundet af flere potentielle kunder, og at du får flere besøgende.

Når du får flere besøgende på hjemmesiden, er det også ensbetydende med at:

  • Telefonen ringer oftere
  • Der kommer flere mails fra potentielle kunder
  • Du får flere ordrer, uanset om du har en webshop eller en anden virksomhed

Hvem kan bruge SEO?

Alle virksomheder kan bruge SEO. Punktum!

Der findes ikke rigtigt nogen brancher, hvor potentielle kunder ikke søger på nettet. Faktisk viser undersøgelser, at omkring 65% af alle købere laver research på nettet, før de køber. Også selvom selve handlen ikke foregår på nettet.

Det gælder også, selvom du kun handler med virksomheder eller offentlige institutioner. Eller arbejder med store projekter eller entrepriser. For dem der tager købsbeslutningen, er mennesker – ikke virksomheder. Og mennesker søger på Google, når de skal have svar på deres spørgsmål.

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, eller på dansk: Søgemaskineoptimering. Som ordet antyder, handler det om at optimere din hjemmeside, så den er mest muligt attraktiv for søgemaskinerne.

Og når vi taler om søgemaskiner, er Google uden sammenligning den allermest interessante. Næsten 96% af alle søgninger på nettet i Danmark foregår på Google, mens det på verdensplan er ca. 92%. Derfor kalder nogen det også for Google optimering.

Jo mere attraktiv din hjemmeside er for Google på et bestemt søgeord (eller søgeordssætning), jo højere placering får du på Google. Og med en høj placering følger flere besøgende. Over 33% af de klik der bliver lavet på de organiske søgeresultater på Google går til et af de to øverste resultater.

Hvorfor SEO?

SEO på din hjemmeside er et løbende projekt. Google ændrer jævnligt på, hvordan de vurderer, hvem der er mest relevant. Og derudover er det sandsynligt, at dine konkurrenter også gerne vil klare sig godt på Google.

Så for at sikre dig, at du holder din gode placering, er det vigtigt, at du løbende arbejde med optimering af hjemmesiden. Der er altså en del arbejde i SEO.

Til gengæld har SEO den store fordel, at du ikke betaler noget pr. besøgende, der kommer ind på din hjemmeside. Til sammenligning med eksempelvis Adwords, hvor du betaler et beløb pr. besøgende på hjemmesiden, eller pr. 1.000 visninger af din annonce.

Dermed er SEO en langtidsinvestering i din hjemmeside, der kan sende mange besøgende ind på din hjemmeside eller din webshop.

Hvordan får jeg min hjemmeside øverst på Google?

Se det er jo 10.000 kr.-spørgsmålet. I bund og grund handler det om, at være relevant for dem, der kommer og besøger din hjemmeside. For Google har en forretning, og i den forretning, skal folk helst finde det, de søger efter.

Når det sker, kommer de nemlig tilbage og søger på Google igen. Og hver gang dét sker, kan Google vise dem betalte annonce (AdWords), som de tjener penge på.

Derfor gør Google alt for at vise de resultater, brugeren bedst kan bruge. Og derfor “belønner” de også de hjemmesider, der hjælper dem med at opnå dette. Og det er her, SEO kommer ind i billedet.

Er Google optimering det samme som søgemaskineoptimering?

Kært barn har mange navne, og således dækker begreber som SEO, søgemaskineoptimering, Google optimering og søgeoptimering alle over det samme.

Alle sammen har det samme mål: Nemlig at gøre din hjemmeside mere attraktiv for Google og dermed tiltrække flere besøgende.

Hvordan laver man SEO?

SEO består groft sagt af 4 hovedelementer:

1. Få styr på teknikken

 

2. Find de rigtige søgeord

 

3. Skriv gode tekster

 

4. Promovér dit indhold

 
Hvert af disse områder er komplicerede nok til, at der kan skrives bøger om dem enkeltvis (og det er der også gjort i rigelige mængder). Men herunder får du en kort introduktion til hvert enkelt punkt.

Der er ingen af disse punkter, der klarer sig særligt godt uden hjælp fra de andre. Men ved at arbejde på alle fire områder, opnår du gode resultater med at få din hjemmeside til tops på Google.

1. Få styr på teknikken (teknisk SEO)

Platformen for hele dit arbejde er, at din hjemmeside eller webshop fungerer rent teknisk. Google aflæser koderne bag din hjemmeside for at finde rundt. Hvis de ikke er bygget op på den rette måde, er det sværere for Google at forstå, hvad din side handler om.

Nogle hjemmesider – og systemer – mangler endda vigtige dele. Hvis du fx ikke kan udfylde unik tekst i det, der hedder title- og description-felterne for hver enkelt underside på dine hjemmeside, er det næsten umuligt for dig at lave søgemaskineoptimering på siderne.

Det kræver et solidt teknisk kendskab at kunne tilpasse disse dele af din hjemmeside, og der er en lang række ting, der er vigtige for at din side klarer sig bedst muligt hos Google.

Derfor bør det enten være en webudvikler, der arbejder med hjemmesiden, eller også bør du vælge et færdigt CMS-system som eksempelvis WordPress, der på forhånd er lavet til at være søgemaskinevenligt.

2. Find de rigtige søgeord

For at du kan komme til tops på Google, er du først nødt til at finde ud af, hvad det er brugerne søger efter på Google. Det findes der masser af værktøjer, der kan hjælpe dig med.

Det er nemlig langt fra sikkert, at det du kalder dit produkt, også er det de potentielle købere tror det hedder. Derfor er det vigtigt at lave grundig research på, hvilke ord folk bruger.

Når det er gjort, er kunsten at udvælge de rigtige af dem. Det er typisk dem, der har den bedste blanding af mange månedlige søgninger i forhold til hvor stor konkurrencen er på det enkelte søgeudtryk.

 

3. Skriv gode tekster

Google vurderer i høj grad din hjemmeside ud fra indhold. Langt det meste (og vigtigste) indhold er teksterne på din hjemmeside.

Derfor er det ekstremt vigtigt, at du har nogle gode tekster, der:

  • Tager udgangspunkt i, og bruger specifikke søgeord, du har fundet frem til
  • Handler om det konkrete emne
  • Er helt unikke, det vil sige, at der ikke er kopieret fra andre sider på nettet eller andre steder på din egen hjemmeside

Det sidste punkt er ekstremt vigtigt. For hvis du kopierer fra andre steder, findes indholdet allerede et andet sted på nettet. Så har Google ikke nogen grund til at vise dit resultat i en søgning på emnet, da der allerede findes den samme information andre steder.

Desuden er det ulovligt at kopiere tekster og andet, uden tilladelse fra ejeren.

Andet indhold som billeder og video er også vigtigt for SEO, men selv her, kommer det meste af informationerne, Google kan hente, fra eksempelvis videoens titel og beskrivelse eller billedets tags.

4. Promovér dit indhold

Når du har skabt nogle gode tekster, er det tid til at fortælle verden – og ikke mindst Google – hvor vigtige de er. Det gøres bedst ved det, der kaldes linkbuilding.

Grundlæggende handler det om at linke til dine sider fra andre hjemmesider, blogs og lignende. Jo mere troværdig Google vurderer, at hjemmesiden, der linkes fra er, jo bedre. Derfor er det langt fra altid kvantitet, der tæller her.

Det kan ofte være meget mere effektivt at få ét godt link. Fx fra en af de større nyhedsudbydere, eller fra hjemmesiden for en offentlig instans.

Rationalet bag dette er, at hvis informationen er vigtig nok, til at den pågældende hjemmeside linker til det, og Google i forvejen anser denne hjemmeside for troværdige og relevante for området, så må den hjemmeside der linkes til også være det.

Adresse

Kjellerupsgade 20D 9000 Aalborg

b

CVR

25 84 69 07

Telefon

+45 71 74 70 80

E-mail

info@adnovation.dk

Problemer med din hjemmeside?

Har du en serviceaftale på din hjemmeside, så ring på 71 74 70 80 for fri support. Vi er klar til at vejlede dig og give gode råd, så du kan få løst dit problem.