Markedsføring på sociale medier

Hæv bundlinjen med organisk tilstedeværelse og betalt annoncering

 

Social media marketing er strategisk kommunikation 3.0

Danskerne er storforbrugere af sociale medier. Vi er online døgnet rundt. Faktisk bruger op mod 80 % af os de sociale kommunikationsplatforme dagligt. Internettet og de sociale medier har derfor også revolutioneret erhvervslivets professionelle kommunikation – både internt og eksternt.

Nøgleordet er ’sociale’. I dag kræver vores – og jeres – interessenter kontinuerlig interaktion. Det betyder, at lukrativ erhvervskommunikation i høj grad hviler på modtagerinddragelse, løbende dialog og relationsudvikling. Dét faciliterer de sociale platforme.

Stil skarpt på tankerne bag jeres markedsføring på de sociale medier

Jeres virksomheds markedsføring på de sociale medier bør være funderet i to strategiske og komplementære indsatsområder. På den ene side har vi jeres organiske tilstedeværelse. På den anden side – og i tæt forlængelse heraf – har vi jeres betalte markedsføringsindsats.

Med en SoMe-strategi baseret på organiske og betalte tiltag kan I interagere med jeres målgrupper, øge jeres kendskabsgrad, opbygge brand community, drive konverteringer og høste frugten heraf på bundlinjen.

I praksis følger en række analytiske beslutninger og processer.

Arbejdet med en SoMe-strategi kræver, at I bl.a. forholder jer til målgruppesegmentering, kanalvalg, annoncetyper, indholdsplanlægning og -udarbejdelse, overvågning og interaktion samt indsatsevaluering. Den samlede indsats skal helst gå op i en lukrativ højere enhed.

Er I ajour på de sociale medier? Sammen stiller vi skarpt på jeres virksomheds kontekst og unikke behov.

Organisk tilstedeværelse på sociale medier

Jeres organiske tilstedeværelse på de sociale medier betaler i ikke i kroner og øre. I betaler i tid. Som virksomhed er det alfa og omega at være til stede, tilgængelig og aktiv på de rette sociale medier.

I bund og grund er her tale om relationsstrategi. På de fleste platforme er startskuddet at oprette en virksomhedsprofil med diverse links og informationer. Herfra kan I benytte mediernes mange værktøjer til at initiere og vedligeholde jeres interaktion med interessenter.

Organiske opslag, opfordring til handling, konkurrencer, meningsmålinger, Q&A-sessioner, historier og højdepunkter, løbende dialog i kommentarfelter og chatfunktioner er blot et udsnit mulighederne for organisk, relationsopbyggende interaktion.

Dertil kan I høste frugterne af Employee Advocacy (EA). Medarbejdere – der kommunikerer på vegne af deres arbejdsplads via de sociale medier – tilfører jeres brand personlighed og troværdighed. De når typisk også ud til et bredt, organisk netværk.

 

Betalt markedsføring på sociale medier

Betalt annoncering på sociale medier bør bero på intelligent målretning og evaluering af annonceindhold.

Med afsæt i grundig viden om jeres specifikke målgrupper kan I generere annonceindsatsen via platformenes indbyggede værktøjer. Her er Facebook Business Manager, YouTube Ads, Google Ads og Google Analytics er blandt de mest kendte.

Med programmerne kan I målrette annoncer af forskellig art på tværs af demografiske kriterier (køn, alder, geografi, branche, stillingsbetegnelse m.v.), adfærdsmønstre, købsadfærd, interesser og indkomstniveau m.v. Mulighederne er mange!

Annonce- og kampagnetyper er en mangeartet størrelse på SoMe.

Billeder, tekst, lyd og video kender vi. Dertil kommer de nyere tiltag. Med shopping- og produkttags kan målgruppen shoppe jeres varer direkte fra de sociale platforme. Og med pixel til retargeting og remarketing kan annoncer minde kunden om deres besøg på jeres hjemmeside.

Influencer marketing karakteriserer de sociale medier som vi kender dem i dag. Sponsorerede samarbejder med en velvalgt influent er ofte en lukrativ investering for alle parter.

På hvilke sociale medier bør I positionere jeres virksomhed?

Kort og simpelt: I skal være til stede dér, hvor jeres målgruppe befinder sig!

Vi er med 360o rundt om jeres indsats på de sociale medier. Og vi tilbyder at varetage hele/delvise opgaver og bistå med sparring vedrørende kanalvalg og markedsføring på: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube og Pinterest.

Opnå succes på de sociale medier

Brug for hjælp til kanalvalg, målgrupper, relationsstrategi eller noget helt fjerde? Lad os gøre visioner til digital virkelighed – sammen!

Jakob Kafton-Krogh

Kontakt webudvikler Jakob Kafton-Krogh på telefon 7161 7272, eller udfyld formularen

Pin It on Pinterest