DIGITAL KOMMUNIKATION OG STRATEGI
Lad kommunikationsarbejdet løfte jeres organisatoriske målsætninger
Er jeres digitale kommunikation strategisk?
Digital kommunikation i erhvervsregi – corporate communication – kan klassificeres som strategisk, når det tager afsæt i velfunderet stillingtagen. Og hvordan træffer kommunikationsmedarbejderen et velfunderet valg? Svaret er enkelt: analyse.
God, online kommunikation udspringer fra analytisk indsigt i jeres virksomheds interne og eksterne omstændigheder. Data skal afkodes og omsættes til kommmunikationsrettede tiltag. Her er – blandt andet – tale om kvalitativ og kvantitativ analyse af:
- Virksomhedsidentitet, værdier, mission, vision, mål og værktøjer
- Markedsindsigt og branchespecifikke variabler
- Image og omdømme
- Interessentrelationer målgrupper og digitale adfærdsmønstre
- Geografiske, demografiske og psykografiske segmenteringskriterier
- Emotionelle kundetyper og mediebrug
- Og naturligvis sammenhængene mellem jeres interne og eksterne verden
Er jeres analytiske fundament ajour? Ja? Så står I med et formidabelt afsæt for jeres strategiske kommunikations- og markedsføringsindsats. Nej? Lad os stille skarpt på jeres potentiale – sammen!
Virksomhedens vej til en digital kommunikations- og marketingstrategi i 2022
Analyser og forstå organisatorisk kontekst –> Træf strategiske valg pba. analytisk indsigt –> Udarbejd kommunikationsplan/årshjul pba. strategiske valg og målsætninger –> Implementer kommunikationsplan –> Evaluer og ret til løbende
Webkommunikation: Skriv til nettet!
Webkommunikation handler om webkultur. Digitale målgrupper har forventninger til indholdet på og opbygningen af jeres site.
Æstetik og grafik er vigtige fokuspunkter. Men det er ikke nok til at fastholde brugeren. Det kommunikative skal ligeledes leve op til forventningerne.
Når vi bevæger os rundt på en hjemmeside eller webshop, vil vi tales til på en måde, der matcher visse digitale genrekrav. Sproget skal være dynamisk, aktivt, personligt og, ja, ligefrem påbydende. Det skal også matche brugerens forventninger til fagsprog m.v.
Dertil forventer brugeren at møde visse elementer og funktioner. Og vi er hurtigt videre, hvis brugervenligheden ikke er i top. For så er den det jo nok hos konkurrenten.
God webkommunikation handler også om at gøre sit site attraktivt for søgemaskinerne. Faktisk rimer digital kommunikation – i vores øjne – på søgeordsoptimering.
Søgemaskineoptimeret kommunikation og markedsføring
SEM, SEA, SEO og S… af hvad for noget?
SEM står for søgemaskinemarkedsføring (search engine marketing).
SEM kan vi opdele i to strategiske indsatsområder: SEA og SEO.
SEA står for søgemaskineannoncering (search engine advertising). Her er tale om betalt annoncering på søgemaskinerne fx via Google Ads. Når vi foretager en Google-søgning, vil nogle af resultaterne som regel være betalte annoncer. Det betyder, at annoncens ejermand har betalt sig til en god placering på side ét i Googles søgeresultater, når målgruppen søger på et bestemt ord eller en bestemt frase.
SEO står for søgemaskineoptimering (search engine optimization). Her er tale om organisk markedsføring på søgemaskinerne. Organisk betyder, at du kan optimere din hjemmeside mhp. at opnå en bedre placering i Googles ikke-betalte søgeresultater. Det kan du gøre ved at bruge de rigtige søgeord i webkommunikationen på dit site, bygge links og have styr på teknikken. SEO er en langtidsinvestering. Og du betaler i tid!
Dyrk relationerne på de sociale medier
Giver SoMe-landskabet i 2022 din virksomhed gåsehud? Ja, det forstår vi faktisk godt.
Vores digitale målgrupper er sociale som aldrig før. De interagerer. De er aktive. De skråler. Og de er ukontrollerbare.
Dét stiller nye og stigende krav til virksomheders kommunikationsarbejde. I dag skal vi tænke i relationsstrategi og dialog, hvis vi vil lege med på målgruppens socials. Højt at flyve. Dybt at falde. Det er omstændighederne i de digitale arenaer.
Læs mere om organisk og betalt markedsføring på de sociale medier lige her.
E-mailmarketing og nyhedsbreve er døden nær?
Nej! E-mailmarketing lever i bedste velgående. Og nyhedsbrevet kan være en af de helt effektive kommunikationskanaler. Hvis vi rammer rigtigt.
Nyhedsbrevet har potentiale til at generere en høj konverteringsrate. Højere end på SoMe, hvor målgruppen bombarderes med indtryk fra alle leder og kanter. I mailindbakken har vi nemlig bedre adgang til modtagers ubestridte opmærksomhed.
Men det kræver en grundig målgruppeindsigt! Nyhedsbrevet skal nemlig matche din målgruppe på en prik (næsten). Ellers ender det i papirkurven. Uåbnet.
Nyhedsbrevet skal desuden imødekomme genretræk og -krav. Nøjagtigt som det er tilfældet med resten af paletten af digitale kommunikationsgenrer.
Skal vi snakke Strategi?
Start dialogen om jeres strategiske kommunikationsarbejde, og træk ud i den digitale overhalingsbane.
Kontakt Jakob Kafton-Krogh på telefon 7161 7272, eller udfyld formularen.